torsdag den 4. juli 2013

4/7 sideways

Jeg føler nogle gange, at Ida kan blive lidt ukoncentreret. Og her tænker jeg på jordtræning. Når hun er koncentreret om mig og træningen er hun super dygtig og sød. Problemet er bare, at hun lidt for ofte tænker på andet en mig. Så er der lige en eller anden lyd, som hun så tænker på i lang tid. Når hun så gør dette, bliver hun ofte lidt masende, og glemmer mig. Hun er ellers ubeskriveligt dygtig til at følge mig, og blive udenfor min zone... Eller hvad man nu siger. Eller rettere; hun flytter sig for mig. Men når hun bliver ukoncentreret glemmer hun at hun skal flytte sig for mig. Og så skal et styk fjordhest altså forbi! Men det må hun ikke!
Derfor har jeg fundet nogle metoder hvorpå jeg tror træningen bliver bedre. Dette handler om flere øvelser såsom sideways, som vi påbegyndte træningen af i dag. Derudover skal hun have bedre tegn fra jorden, så hun ikke kan blive i tvivl om hvad hun skal.
Generelt skal vi lave mere jordtræning, som vi har været lidt sløsede med. Og det er jo underligt, da det jo klart er sjovest.

Først fik vi  striglet i stalden, hvor Ida forresten var utrolig sød og rolig. Bare dejlig som normalt.
Derefter gik vi ind i hallen for at få øvet på nogle af disse ting.
Vi øvede som sagt sideways, som vi har øvet førhen, men havde lagt lidt hen igen. Hun var super dygtig halvdelen af tiden, og den anden halvdel kunne hun ikke. Ved ikke lige hvad jeg gjorde galt der, da jeg ellers synes jeg gjorde det samme hele tiden. Hun er jo ikke så stærk i det endnu, men i forhold til at det er første gang i meget lang tid vi har øvet det, er jeg så stolt. Det skal hurtigt komme tror jeg... Ved jeg, for hun lærer så hurtigt synes jeg. Indtil videre er det dog sådan skråt, hvor det skal være lige til siden, men man starter jo et sted.

Vi øvede også trickene, og hun var super dygtig til at kysse. Hun ville gøre det hele tiden, og hver gang var bare perfekt

Desuden øvede vi, at hun skulle tage benet mere stabilt op. Ligenu står hun og skraber lidt med det i luften. Det fik vi væk, så hun har det stille. Desuden skal vi have øvet, at hun tager det mere frem. Men det vil tage lidt længere tid, da jeg ikke helt har en teknik. 
Noget der endelig gav succes var at kombinere de to tricks: ryste og løfte ben. Hun gjorde det en gang ud af en del forsøg, men hun fik en masse ros!! Er super stolt, da hun virkelig synes det var svært. Det kommer helt sikkert også en dag!

Vi øvede også at hun skulle trave imens jeg kig ved siden af hende. I et kort tov selvfølgelig. Ved ikke helt, om den øvelse har et navn...
I starten var hun en anelse træls, men hun fangede det hurtigt. Selvfølgelig kunne hun da trave ved siden af mig uden problemer. Skal dog gå lidt hurtigt.

Efter den vellykkede træning, skridte vi a udenfor.. Eller rettere; vi trak en tur udenfor, så vi begge fik pusten ned inden vi skulle ind i stalden igen. Her fik vi selvfølgelig striglet, og så fandt jeg en løsning til hendes spiseproblem. Ida sluger nemlig lidt sin foder, og har indtil i dag ikke fundet noget der hjælper. Har prøvet lucerne, som ikke havde den ønskede effekt. Og andre mere eller mindre effektive ideer. 
Her for et halv års tid siden, læste jeg om en, der tog store sten i hestens foder. Jeg tænkte at det da lød som en fornuftig ide, men var dog skeptisk. Har længe tænkt at det skulle afprøves, men det blev ikke til videre, og havde egentligt glemt det. Men da hun i går var ret hurtig til at spise, og slugte det rigtig meget, måtte der gøres noget. Da kom jeg i tanke om stentingen. Jeg fandt en halv herregårdssten, og dumpede den ned til foderet. Hun spiste rigtignok foderet langsommere, 5 minutter faktisk. Og for første gang i år, så jeg min pony tage hovedet op af spanden og tykke på maden.
Dog tror jeg at jeg skal finde nogle lidt mindre, men flere sten, da jeg tror effekten bliver bedre. Det skal jeg lige prøve mig frem med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar