mandag den 22. juli 2013

22/7 sommerhest

Okay, jeg havde egentligt tænkt mig, at skrive om i går, men jeg har ikke rigtig tid. Desuden skete der ikke rigtig noget specielt der i går. Hun var sådan lidt ukoncentreret pga varmen, så det kunne have været bedre. Men vi fik selvfølgelig hygget og sådan. Dog fik hun et bad, og hun var bare så sød, da hun stod helt stille og nød det! Hun var også blevet helt vildt støvet!

Da jeg synes, at hun skal have lidt ferie, får hun fri fra i fredags til og med i morgen tirsdag. Det vil sige fem dage.
Jeg var dog stadigvæk ude ved hende, og vi fik lavet noget super god jordtræning, hvor vi bare kom så langt!

Jeg startede med, at hente hende fra folden. Dog gik jeg i meget lang tid ude på den her kæmpe mark, for at lede efter hende, men hun var forsvunden! Da jeg så kaldte på hende, tog hun heldigvis hovedet op så jeg kunne se hende. Grunden til, at hun var blevet væk, var fordi, at folden skråner nedad mod gården, men lige det sidste lille bitte stykke (længst væk) går det en anelse nedad igen, og der stod hun så!

Jeg fik hende så hentet ind, og vi gik indenfor i stalden. Jeg husker ikke helt hvor længe vi stod derinde, men det var i hvert fald super hyggeligt. Det klør bare overalt på hende, så en del af tiden gik med, at klø. Især under halsen, som er hendes ynglings sted. Hvor kan en hest bare se ko.fortabel ud når man klør det rigtige sted.

Vi gik derefter udenfor, til et køligt sted i skygge af ridehallen, hvor vi gik i gang med lidt træning. Vi øvede først de ting hvor man ligesom står nogenlunde stille. F.eks. Trickene, som hun udførte super flot. I sær kysse (som hun bare ikke kunne i går) gjorde hun helt perfekt rigtig mange gange. 
Vi øvede også sideways, som bare bliver bedre og bedre. De gange hun gør det rigtigt, bliver flere end de gange hun gør det forkert. Hun krydser også benene rigtigt, amen hun er bare så god! 
Hun fik selvfølgelig super meget ros, og sideways øvelsen falder snart på plads, det kan jeg ligesom mærke på det. Især fordi, at for hver gang man øver det, jo længere når man på en dag.

Efter dette, gimmick ud i skoven, hvor vi gik en lille tur. Eller rettere, vi startede med at øve vores synkron trav (eller hvad det nu hedder), som jeg håber en dag kan udvikle sig til synkron galop. Det gik super godt, mit mål er nemlig, at hun kan gå i så langsom trav, at jeg ikke behøver at gå hurtigere på nogen måde. Det svære ved det er, at hun endelig ikke må gå i skridt inden jeg beder hende om det.
Jeg synes det gik så vellykket i dag. Jeg gik nemlig bare i helt almindelig gang, imens hun travede, og hun blev da ved med at trave. Mine signaler fra jorden er blevet rigtig tydelige, (hvad angår gangart)og nu er hun ikke i tvivl om, at når jeg laver en bestemt ting med tovet, så er det trav. At have tydeligere signaler, var det jeg havde besluttet mig for, at der skulle blive bedre (og vi har knap nok øvet det siden).

Generelt er jeg simpelthen så stolt! Hun gør det bare så godt.

Vi sluttede af med en velfortjent træktur i skoven. Hun blev lidt opmærksom på en hund der gik forbi, men hun kiggede bare og det var det. Eller forløb turen så roligt, med en smaskende tilfreds Ida.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar