onsdag den 26. juni 2013

22/6 Med mor ude at ride

Undskylder for 117 gang for det her meget forsinkede indlæg. Som i nok ved, er jeg dimitterede jeg fra folkeskolen her i går (onsdag) så der har været en del ting at tænke på. 

Men her i lørdags, var det meningen at jeg og min mor skulle ud at ride sammen.
Så derfor kørte jeg ud til Ida, hvor jeg hentede hende ind og stod og begyndte at strigle lidt. Derefter kom min mor, og vi gik ud for at hente den hest hun skulle ride på.
Dog viste det dig, at hun (hesten Line) var halt. Heldigvis ikke noget alvorligt, da det bare var en sten i skoen. Så da hun fik den ud, blev hun fin igen, der var lige en anelse ømhed, så vi synes bare hun skulle ned i boksen, efter min mor fik hende striglet lidt. Forresten var hun helt rentgående da hun blev tjekket nogle timer efter.

Det gjorde at planerne blev ændret lidt, og i stedet for at ride sammen, blev min mor bare og så på at keg og Ida red.

Vi fik striglet i rigtig lang tid, og det var super hyggeligt at snakke med min mor samtidig med. Ida synes og det var rart at have Line ved siden af sig, på trods af at hun normalt ikke kan lide nye heste. 
Men Ida forvandlede sig fra at være en våd lille hest, til at blive en tør og ren hest.

Vi havde striglet i en hel time... Men det var rigtig hyggeligt, og det synes Ida også. Engang striglede vi altid 2 timer om dagen, og nogle gange mere. Det kan jeg ikke mere, og nu er det ca 1 time om dagen. Det er ikke fordi jeg ikke gider mere, men jeg vil altså hellere have at hun kan være på fold i længere tid. Det var ikke fordi hun ikke gad at blive striglet længe, hun kunne godt lide det, men det er ligesom en anelse unaturligt. Tror nu også bare, at det var fordi jeg kender hende mere og mere. Derfor behøver jeg ikke at skulle bruge så lang tid sammen med hende (for at hun ved hvem jeg er og sådan) desuden var hun heller ikke så pæn førhen, så der var ligesom lidt mere at strigle. Dog elsker jeg stadigvæk at strigle, bare så I lige ved det. I må endelig ikke tro, at jeg bare er en af dem her bruger et kvarter på, at strigle og så rider de ellers bare afsted. Sådan er jeg slet ikke.
Nå, det var et lille sidespring. Håber det er ok. 

Vi blev så klar til at ride, og lige da jeg satte mig i sadlen, følte jeg mig bare så professionel. Kan ikke helt sige hvad det var specifikt, men vi var bare rigtig gode. Keg havde en utrolig god holdning, og red med ret ryg, og ikke sådan slasket, som jeg ellers godt kan være. Desuden gik Ida også bare super godt. Hun brugte ryggen super flot, hun kom virkelig ind under sig. Det gjorde så også, at hun brugte sine ben ufatteligt godt. Hun havde det her svævemoment hvor hun tager lange skridt, og løfter dem flot. Og havd vigtigere er har hun dem længe i luften, som bare ser så flot ud. Hun var også ret stabil med hovedet. Der manglede lige lidt, men da hun så gjorde det, var det bare helt perfekt. Det var så flot.

Vi øvede også schenkelvigninger, hvor hun bare var overraskende god, dem skal vi nok få lært en dag.

Galoppen var også super god, hun løb ikke særlig meget i traven efter. Og efter den første galop, kunne man ikke mærke det på hende i traven. Hun løb ikke, og skød ikke skulderen. Senere hen løb hn dog lidt i trav, men det er okay. Så længe hun ikke skyder skulder, for så kan man nemlig ikke styre hende. Det kan man godt når hun bare løber. Selve galoppen var også god, og hun brugte ryggen deri også. Galop er mere og mere blevet en del af selve ridningen. Førhen var det nemlig bare sådan, at man så til sidst tog en galop. Men her var det Ida derivatet farten og sådan. Har aldrig redet på en hest hvor jeg kunne styre den som jeg kan i trav. Og samle den og få den til at bruge ryggen. Det er svært at forklare, men det er som sagt som om, at det ikke var en rigtig gangart.
Nu kan galoppen styres som var det trav. I dag var virkelig også bare et pragteksemplar på hvor gode vi er blevet i galoppen. Vi kan lave temposkift, hvor vi kan lave samlet galop hvor hun går til bidet. Og bruger ryggen. Og vi er også begyndt at kunne lave små volter. Generelt kan jeg bare styre mere og sådan. Derudover kan vi fri galop, men uden at hun løber. Her får hun sådan en flot galop.

Hun er generelt bare en rigtig god hest, en rigtig god dressurhest, hvem skulle have troet det! 

Jeg ved ikke, om det var det at vi havde publikum på, at det blev så flot, men det var bare bedre end normalt!

Vi fik jo så striglet lidt igen, og igen brugte vi en time eller noget. Og hvor var hele den time super super hyggelig, jeg synes den føltes som en halv time :)

Da det var blevet sent, fik jeg muget ud, imens hun stod ved mig nede i boksen. Det var rigtig hyggeligt, hun fik hø imens jeg mugede.

1 kommentar: