tirsdag den 18. juni 2013

En tidsplan

Efter i går, kom jeg i tanke om hvor seriøs vores dressur og generelt ridning har været for tiden. Vi var redet rigtig meget dressur, da hun jo er begyndt at gå rigtig flot. Det er der jo ikke noget galt i, man skal gøre detmar har lyst til. Det har bare resulteret i, at vi har glemt jordtræningen og hyggeridningen. Og det er bare rigtig ærgerligt, for det er jo det Maja og Ida laver. Desuden har vi heller ikke kunnet strigle ret meget, (ca. 1 time om dagen) da hun bare ikke har været beskidt.

Jeg kan rigtig godt lide dressur, og det kan hun også, men det er bare blevet lige lovlig meget her det sidste stykke tid. Heldigvis har vejret jo været til tur, så der har vi haft noget god tid sammen.
Problemet er bare at dressur mange gange i træk bare ikke er hyggeligt og sjovt. Derfor har kombinationen af meget dressur og ikke så meget strigling og jordtræning gjort, at jeg har følt atjeh ikke brugte nok tid på hende. Det har selvfølgelig gjort mig rigtig trist til mode, uden egentligt at vide grunden. 

Efter i går da vi havde haft det så hyggeligt i stalden, fandt jeg ud af, da jeg kom hjem, hvad problemet til min triste mine var. Og da jeg så helt tilfældigt kom til at se på lege med heste, fandtes nået jeg ville prøve. Så nu har jeg en masse ideer til hvad vi skal lave, desuden vil jeg begynde med at ride med rebgrime igen, og måske starte lidt ud med cordeo. Dette har jeg også kommet i tanke om en metode til at give hende de bedste signaler fra starten af. Dem kan I se når vi kommer så langt.

For at have en plan at gå ud fra (jeg har det bedst med at følge en liste) har jeg lavet et skema. Dette viser hvad vi skal lave på forskellige tidspunkter. Jeg har kaldt dagene som de er (dag 1, dag 2...) for at vise at de er fleksible. Altså hvis vi ikke føler for noget den ene dag (eller ikke lige kan nå det) så flytter vi bare rundt på det.  Bare det så nogenlunde bliver fordelt sådan her. 

Dag 1:Hygge dressur
Dag 2: Dressur
Dag 3: Fridag
Dag 4: Jordtræne
Dag 5: Hyggedressur
Dag 6: Dressur
Dag 7: Jordtræne

Hyggedressur vil være med lange tøjler og evt. Rebgrime eller cordeo.
Dressur vil blive hvor vi vil prøve at få hende til at gå i holdning.
Resten giver vidst sig selv.

Jeg er ikke på nogen måde interesseret i at vi glemmer dressuren, da jeg gerne vil have, at vi kan alt! Det er mit ridemål, at vi kan alt, og har gjort alt!

Grunden til at keg bliver trist når vi rider meget dressur er, udover at det er kedeligt, og vi ikke får brugt tiden sammen på en hyggelig måde. Den vigtigste faktor er, at jeg er bange for at det er for hårdt ved hendes ben. Da den her ide med at hun har gigt stadig suser rundt oppe i mit hoved "hun har gigt Maja, hun har gigt, hvad tænker du på? Du kan ikke ride hende så meget!" Men hunger ikke gigt, der er ikke noget galt med hende! Det eneste der er, er at hn synes det er skide sjovt at ride dressur. Hun synes alligevel bare det er sjovere at lave noget af det andet på listen.

Det var dog slet ikke meningen, at dette indlæg skulle blive så langt... Men der er nu lige en ting mere.

Jeg så nemlig på de her diverse hestelege, og de lød rigtig sjove, så selvfølgelig skal det prøves af. Der var de her forskellige sværhedsgrader, og ved den første i hver leg, skulle man bruge tov og berøring til, at udføre den, men jeg ved, at vi vil starte ud uden dette, da vi sagtens kan gøre dem uden. Hun følger jo efter mig hele tiden! Vi behøver bare ikke tov! 
Glæder mig til at gå i gang.



Lige nu sidder jeg herhjemme og skal igang med at øve til danskeksamen imens jeg hører noget god musik. Dog er den først om en lille uge, så har god tid. Skal bare have fundet de ting jeg allerede har lavet frem, og fundet ud af hvad jeg mangler. I eftermiddag skal jeg til spørgetime på min skole, og bagefter skal jeg ud til dejlige Ida <3 glæder mig rigtig meget. Jeg tænker at vi skal ride lidt med rebgrime allerede i dag :) Og ja som I nok har set, eller i hvert fald kan se på billedet, så regner det! Og der er helt gråt udenfor, bare en mørk og kedelig regnvejrsdag er hvad det er! Så jeg kommer nok ud til en meget våd hest i dag, hvis hun altså ikke har regner ud at hun kan gå i læ :P

Ingen kommentarer:

Send en kommentar