mandag den 29. april 2013

29/4 Hvad skete der lige der?

Maurita havde fødselsdag i dag, og det skulle da fejres. Vi havde egentligt aftalt en tur, men jeg måtte sige nej, da jeg ikke helt følte for det, og jeg har været lidt påpasselig siden jeg faldt af.

Jeg startede med at muge ud og gøre det andet daglige arbejde.
Derefter hentede jeg hende fra fold, samtidig med, at Mathilde hentede mau. Ida vr blevet lidt tyk af græsset i dag. Jeg tror der var ret meget fruktan i græsset grundet det fugtige vejr.
Vi striglede, hvilket var rigtig hyggeligt. Ida var bare vildt afslappet, så det var vildt rart.
Ida dik noget af mau's fødselsdagsgave godbidder, og dem synes hun bare var gode.
Vi gik ind i hallen og Mathilde red afsted på tur.

Jeg red uden sadel, og vi havde tænkt at det skulle være noget rigtig hygge. Vi skridtede først for, og lavede udstrækningsøvelserne, som vi jo plejer. Igen lavede vi schenkelvigninger og Ida var bare så god. Da hun var blevet varm, kom vi i trav. Hun gik rigtig fint med hovedet. Jeg red jo med lange tøjler, og det betod, at hun kunne strække halsen godt, men samtidig gå til bidet. I ved, med lang stærkt hals, men hovedet på lod og med kontakt til bidet. Det var rigtig godt, og jeg synes helt klart at det er den mest rigtig måde, at ride en hest på... Hvis ikke det skal være på tur. Det ser bare meget mere naturlig ud. Hendes fremaddrift var ikke så god, hun var lidt sløset. Men stadigvæk meget bedre end for et par måneder siden. Det er også okay.
Hun var rigtig god på begge volter hvad at angår at runde sig. Hun var næsten lige god på dem dårlige som på den gode. Så det vil sige, at hun bare gjorde det bedste hun kunne. Desuden snakkede vi vildt meget sammen (gør vi også normalt), men alligevel bare lidt mere.

Lige pludselig fik jeg den ide, at vi da skulle galopere uden sadel. Som i nok ved, har vi ikke haft sådan lega nemt ved det. Jeg tænkte at jeg nok ikke kunne, men vi prøvede nu alligvel. De første par gange forblev hun i trav, da jeg prøvede med et galopanspring. Senere blev det til et galopanspring, og så derefter i trav. Første gang da jeg fik hende i galop, det var kun ca. 5 meter, tænkte jeg, at det var vildt fedt. Men jeg synes det ville være bedst at stoppe. Dog prøvede jeg en del gange mere, hvor jeg et par gange fik hende i galop nogle meter. Jeg synes igen at jeg skulle stoppe, da det ho var gået godt. Jeg kunne jo holde mig på, også i traven derefter. Men vi blev ved lidt endnu. Indtil denne gang sagde jeg hele tiden til hende, at vi nok måtte stoppe, da jeg ikke kun. Dog kom hun frem i ca. 20 meter. Jeg synes det var så fedt, og jeg blev bare så stolt. Jeg synes det var meget nemmere end de andre gange at blive på. Jeg prøvede en gang mere hvor vi fik en hel tyvemeter volte. Derefter prøvede vi endnu en gang på den anden volte. Her fik vi hele 20*40 meter. Det er jeg virkelig stolt over. Jeg synes det var vildt nemt, og så var
Set jo første gang det er lykkedes uden sadel. Desuden var det bare mega sjovt. Ida var så sød, hun løb ikke på noget tidspunkt. Det er virkelig som om, at hun kan forstå at hun skal være sød ved mig, efter jeg faldt af.

Jeg er helt forbløffet over at vi vare kunne lige pludselig. Og at det gik så nemt.

Jeg vil i hvert fald gøre det igen.

Jeg striglede hende lidt bagefter. Eller rettere vaskede jeg hendes hove en masse gange. Imens det tørrede ind, stod vi bare og hyggede. Jeg fik givet hovene olie bagefter, og så kom hun ind i boksen.

1 kommentar: