fredag den 15. marts 2013

15/3 endelig smed

Vi har haft det problem, at vores forhenværende smed, er kommet til skade, og har derfor ikke mulighed for, at sko vores heste. Derfor er jagten gået ind på en ny smed, og det viste sig at være rigtig godt. Den nye smed kunne dog ikke komme før i dag, desværre en´uge senere end det egentligt burde være.

Jeg startede med, at hente Ida ind fra fold, og så striglede jeg hende lige lidt, inden det blev hendes tur. Jeg var ret nervøs, da hun har været meget bange for, at få smed, siden den gang i foråret sidste år (spørg gerne ind til det, hvis det er :D)
Smeden kom dog hen til hende, og startede med, at nusse hende i hovedet. Hvilket var den første store ting der skete, hun bryder sig ikke om fremmede, og slet ikke hvis de skal røre hende i hovedet. Der er endda sommetider, hvor jeg ikke må røre hende så meget i hovedet. Hun skulle dog lige putte hovedet på min skulder et par gange.
Han startede med, at tage den ene sko af (og det er det hun har sværest ved). Hun lagde an til, at hun ville stejle, og derfor fandt han også ud af, at man ikke må være ret hård ved hende. Han var simpelthen så stille og rolig ved hende, og snakkede med hende osv. Noget ingen anden smed har gjort før. Jeg var bare så glad, for det er ligesådan hun skal have det. Der må bare ikke være for meget larm omkring hende.
Hun var simpelthen så sej, da hun havde fået alle fire sko af, havde hun ikke stejlet en eneste gang :D Det er den først gang siden uheldet, som snart er et år siden!
Han foreslog mig, at vi tog nogle lidt specielle sko på hende. Både fordi, hun har meget flade forhove, og så var de sådan lavet, at de ville kunne få hende mere op at stå. Desuden var de rundet sådan, at det ville være nemmere for hende, at afvikle skridtet. Samt de var lidt tykkere, da skoene var meget slidte, det er godt når vi rider så meget på vej som vi gør.
Men han var som sagt rigtig rolig, og havde ikke travlt overhovedet, han gav sig god tid, og det kunne Ida godt lide.

Som i nok kan se, er de ikke helt gode endnu, men de er blevet så meget bedre :DD


Hendes hove blev simpelthen så gode, jeg tror aldrig de har været så gode før. Det var bare helt vildt :D (tager lige et billede i morgen) de er stadig ikke gode, men de er blevet meget bedre end før :D

Hun kom ud på folden efterfølgende. Så bliver det spændende at se om hun er øm i morgen, hvis hun ikke er det, så er det bare HELT perfekt! Jeg vil dog sige, at hun nu ikke længere er bange for smed, men bare lidt misfornøjet med det :)

Fantastiske pony, og fantastisk smed, jeg vil helt sikker bruge ham fremover.


OPDATERING (16/3) Ida var ikke på nogen måde øm eller halt efter gårsdagens smed, det er helt fantastisk :D Hun var dog lidt træt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar