lørdag den 10. august 2013

9/8 Dressur på ny bund

Indlægget blev forsinket, da jeg skulle nå en masse, men jeg skriver det som var det i går (den 9/8)

Som jeg har nævnt før, fik vores ridehus en ny bund. Eller rettere blev der lagt nyt sold i, som gør den meget bedre.
Jeg og Ida var de første der red i den nye bund, og det var da en stor ære.

Hun havde ret meget energi i dag, og det kunne jeg allerede mærke da jeg tog hende ind i stalden. Hun kiggede ret meget, og jeg kan vel godt sige at hun var meget opmærksomhedskrævende. Jeg måtte som sædvanligt ikke gå fra hende. Desuden stod hun hele tiden og kiggede på mig, men det var nu meget sødt.

Men kan man vel ikke undre sig over at hun havde meget energi? Hun havde fri i går, da jeg var på den årlige sommertur med mine gode venner (som jeg på et tidspunkt regner med, at du kan læse om på denne blog: resofikka. Herinde var jeg forresten gæsteblogger et par uger her i ferien, hvis det var noget)
Nå.. Vi skridtede jo også dagene inden, så det var heller ikke ret hårdt.

Da vi skulle ride, gik det simpelthen så godt. Handes trav var suveræn, og hun kom op og gå super flot. Som I jo nok ved, har vi haft lidt problemer med hendes tempo samtidig med at hun går til bidet. Men I dag lykkedes det os faktisk, at holde en nogenlunde stabilt tempo, samtidig med at hun faktisk gik rigtig til bidet. Selvfølgelig har hun nået at komme lidt ud af form, efter vi er holdt op med at øve det så meget. Selvom vi begge bedre kan lide den mindre seriøse form for dressur, er det nu også super fedt, at ride sådan som i dag. Bare en gang i mellem.
Så ja, det var temmelig seriøst, altså hvor vi begge virkelig gør alt hvad vi kan. Selvfølgelig kommer vi aldrig op på et højt niveau, men mit mål i vores ridning er at vi skal have det sjovt sammen, og det har vi i hvert fald.

Hun havde et højt, men også styrbart tempo, hvilket bare var super godt.
Desuden bliver jeg nødt til at fremhæve hvor dygtig hun er blevet til at runde sig. Hun har overhovedet ikke brug for hjælp på den gode volte. Hun går helt af sig hele tiden, hvilket jo også er målet på den dårlige volte. Her kræver det stadigvæk lidt mere træning, men det skal nok komme.

Galoppen var ret sjov i dag, da hun virkelig løb stærkt. Jeg kunne ikke få hende ned i et lavere tempo, og hun jordede de første par  galopanspring. Derfor galoperede vi ret meget, og det blev da et mere normalt tempo til sidst, men langsomt blev det aldrig!
Jeg måtte hele tiden sige til hende, at det altså gik for langsomt, men grinte virkelig meget af det, at det var svært.

Da vi var færdige efter en halv times galop og trav (og en del skridtpauser), havde hun ikke engang svedt vildt meget. Selvfølgelig var der ikke så varmt som de sidste dage, men alligevel lidt varmt.

Vi fik så selvfølgelig skridtet af udenfor, hvorefter vi striglede lidt igen. Her var hun blevet roligere og ikke mindst halvtræt! Det var meget rart, så havde ridningen da hjulpet lidt.

Så fik hun sit foder, og kom på fold.





1 kommentar:

  1. Fin blog, kan se i går meget op i heste, er også selv hel vilde med heste!
    Skal vi følges? Hvis i er interesseret, så smid en kommentar på vores blog :-)

    idaogmarika.blogspot.dk

    SvarSlet