søndag den 24. februar 2013

24/2 Den mest succesfulde jordtræning!!

I dag blev dagen Ida lærte sit første trick på kommando... Ryste!

Efter at have muget ud, gik jeg ned og hentede Ida. Hun stod i den bagerste ende af folden, så det tog lidt tid at hente hende.
Herefter striglede vi som vi nu plejer at gøre. Jeg vaskede også hendes hove, som bliver mindre og mindre tørre (det er dejligt)...

Jeg tog rebgrimen, tov og tæppe på hende, og så gik vi ind i hallen. Denne gang tænkte jeg vi skulle prøve med lidt godbidder, for at se om det ville være bedre :)
Jeg startede med, at prøve på at lave spanske skridt, men hun forstod det ikke rigtigt. Jeg lavede også andre ting med hende, som at strække halsen ud efter godbid, uden at gå hen i mod den. Det var hun rigtig god til.
Vi lavede også 'følg efter' med tov, her kom hun frem i en meget hurtig trav :) det var dejligt.

Hun var ret ukoncentreret, så jeg hoppede op på hende, og red lidt rundt i skridt.
Det hjalp lidt på koncentrationen, og herefter øvede i ryste, strække hals, og igen spanske skridt.

Jeg hoppede lidt op på hende igen, og her travede vi også lidt... Hun var rigtig god til at dreje i skridt. Det var hun sådan set også i trav, men en gang imellem ville hun ikke dreje... Jeg tabte tæppet, og det blev hun vildt bange for da hun så det ligge på jorden. Jeg hoppede af, og trak en meget prustende Ida hen imod tæppet. Hun fik en godbid da hun var henne ved det, og så var hun ike bange mere. Jeg lagde det op på hende, og så hoppede jeg op igen. Her fik vi os lige en god runde i trav, og så hoppede jeg af hende igen.

Så øvede vi ryste, og for hver gang jeg rørte hende ved øret var det som om hun forstod det bedre (nu når der også var godbid). Hun prøvede i starten alt hvad hun kunne for at få fat i godbidden, så hun stod og rystede på hovedet hele tiden. Efter nogle gange, rystede hun inden jeg rørte øret helt. Det øvede vi så en del gange, hvor jeg stod med fingeren i vejret og tog den lidt frem og tilbage. For hver gang kunne jeg tage den længere væk fra hende. Jeg prøvede for sjov og kun med at sige "ryste", og det kunne hun også!!! Så nu kan hun et trick :) Nu skal jeg finde et nyt trick, og finde en god måde at lære hende det på :) Jeg tror jeg har en god måde at lære spanske skridt, så det må jeg lige prøve.. Nu har hun i hvert fald lært et, så nu ved jeg at hun kan <3

Bagefter gik jeg lidt rundt med hende uden tov og uden nogen form for berøring, jeg havde bare samlet hænderne foran mig :) Hun fulgte mig rundt, og drejede på stedet med mig rundt, og satte i trav osv. Hun bakkede desuden også, uden hjælp! SÅ STOLT!!! <3 Det kan slet ikke beskrives hvor glad jeg er for det, keg elsker hende bare så meget <3. Hun bakkede mange mange gange, både hvor jeg stod madsat hende, og i samme retning som hende, og både forfra og fra siden. Hun fulgte mig også rundt da der kom en anden hest ind i hallen <3

Hun fik super meget ros, kys og kram da vi var færdige :)
Hun er perfekt.. jeg er lige ved at tro, at dette er den bedste dag i mit liv :D og mig som i morges bare troede det ville blive en lidt kedelig dag <3

1 kommentar: