søndag den 23. september 2012

21-23/9 48 timer sammen med den bedste hest


Jeg har sovet ude ved Ida hele weekenden :D (Der er en lille hytte som en gang er blevet brugt til ridelejr, og sover der ret ofte). Jeg vil fortælle for hver dag :D

Lige en lille opdatering om hvad der er sket den sidste uge:

Jeg har haft 2 hollændere på besøg de sidste 4 dage (de tog hjem fredag morgen) Så har ikke kunne komme ud til Ida, og har haft fri de sidste 3 dage :/

Fredag: 

Jeg kom ud klokken 16, ud til en lille våd Ida som halvfrøs. Det var så her jeg besluttede helt fast, at Ida skal have dækken på til vinter. Jeg tog hende ind, og derefter kom Mathilde. Vi stod og striglede vores heste i lang tid, og jeg prøvede virkeligt at få Ida tør, hvilket var ret svært... Derfor besluttede jeg at skridte lidt uden sadel. Det var virkelig hyggeligt, jeg havde ikke rigtig fast i tøjlerne, men kunne styre hende alligevel. Jeg øvede at hun skulle runde sig, og hun var rigtig dygtig. Jeg skridtede rundt i meget længere tid end forventet, men jeg er 100 på, at også hun synes det var mega hyggeligt. Jeg tog hende ud af hallen igen, og striglede lidt mere. Hun var heldigvis ikke ret beskidt, kun våd (jeg hader når heste er våde og beskidte på samme tid, der er umulige at få rene :/). Jeg prøvede at tørre hende så meget jeg kunne, og det hjalp da også. Hun var stadig mega våd, og mega kold. Derfor valget jeg bare, at sætte hende i boks…  
Senere den dag striglede vi dem lidt mere, samt fodrede og så skulle vi give alle elevhestene hø.

Lørdag:

Vi kom ud i stalden klokken 8, og stod og striglede i en time.  Jeg spurgte ejerne af gården vi står på, om de ikke havde nogle dækkener som jeg kunne købe til Ida, og de sagde at de ville snakke om det (de har ret mange brugte dækkener, som ikke bliver brugt til noget). Derefter satte jeg hende ud på fold. Klokken 10 tog jeg hjem, for at overholde en aftale med en af mine veninder, samt hente noget mad til næste dag. Jeg kom tilbage igen klokken 12. Bagefter husker jeg ikke helt hvad vi så lavede, men på et tidspunkt gik jeg ned og mugede ud. Da det så begyndte at dryppe, tænkte jeg, at det nok ville begynde, at regne. Så jeg gik ned på folden for at hente Ida, og stod og striglede hende, inden jeg tog sadel + trense på hende. Vi gik ind i hallen.
Jeg kom op på hende, og synes hun virkede lidt doven, men hun rundede sig godt. Da jeg satte i trav, virkede hun også lidt doven, men bedre. I starten kunne hun ikke rigtig runde sig, men efter lidt tid gik hun godt.  Efter en 10 minutters trav gik hun rigtig flot, stille og roligt, og med fantastiske rundninger. Hun gik som sagt lidt i undertempo, men hun havde dog stadig en god benaktion. Det gik simpelthen så godt, og så da hun også forsøgte at søge ned til bidet, blev jeg bare så stolt! Dog var det ikke mega godt, men alt andet var bare så flot. Efter 20 minutter fik hun også en rigtig god fart. Jeg travede i en halv time, og skridtede i uden sadel. Bagefter spurgte Mathilde om hun gik godt, og jeg var lige ved, at begynde, at græde så stolt var jeg.
Hun fik selvfølgelig et par godbidder da hun kom ud i stalden igen, samt en god lang strigletur. Vi stod og nussede, og hun kiggede hele tiden over på mig for, at se om jeg stadig var der.
Hun havde faktisk ikke svedt så meget, men hun skal stadig klippes, når hun får et vinterdækken på.

Bagefter gik jeg på dækken jagt, jeg startede i den gamle stald. Jeg fandt først et som jeg godt kunne bruge (tykhedsmæssigt), først troede jeg det var mega godt, men da jeg så at det var to størrelser for stort, og totalt sprattet op, gik jeg ligesom lidt fra det igen.  Jeg kiggede i begge sadelrum, efter nogle, men uden held. Jeg gik lidt ked af det uden held fra min jagt, indtil jeg fandt ud af, et sted med en masse. Et sted udenfor hvor der er et tørrestativ til dækkener. Der hang 4 stykker, 2 der ikke var ret brugbare, samt et helt brugbart vinterdækken, i Idas størrelse, kun med en lille bitte rift, som jeg bare lige skal sy. Det tog jeg. Der var også et overgangs, tror også det var i Idas størrelse, men det var mega ødelagt D: Men i så fald har jeg nu et rigtig fint, dog beskidt dækken, købt for 100 kroner. Mangler dog et overgangs dækken, men har spurgt alle jeg er kunnet komme til, har fået to svar allerede. Det er meget dejligt :D Ellers skal jeg ud at hesteshoppe i næste weekend.

Om aftenen inden de skulle ind i boksen, striglede vi hestene lidt mere.

Søndag:

Trissede jeg lidt rundt indtil klokken ca. 12 hvor jeg tog Ida ind. Jeg striglede hvilket var rigtig hyggeligt. Jeg snakkede med en opstalder, som havde været hjemme at lede efter dækkener til mig. Hun havde kun fundet en grime, og et fleecetæppe som jeg gerne måtte få :D Efter en times strigling tog jeg hende ind i hallen, mit mål var det samme som i går, bare med lidt galop.
Det blev til meget af det samme, i starten lidt doven, men efterfølgende god energi. Samt suuuper gode rundninger. Hun gik dog ikke så meget til bidet, men egentligt lige meget, for eller gik hun så godt. Hun gik rigtig pænt på hovslaget, og i hjørnerne. Da jeg skulle lave galopanspring løb hun lidt, og blev nødt til at få hende i rolig trav i stedet for.. Jeg fik hende til at slappe af, meget hurtigt synes jeg :D og lavede et anspring igen. Denne gang meget bedre. Hun havde bare den bedste galop, totalt kontroleret. Vi galoperede lidt på hver volte, travede ned. Forresten kan vi nu trave uden at jeg holder fast i hende, og så få hende i skridt :D Bagefter skridtede jeg igen af uden sadel.

Da jeg tog hende i stalden, var hun stadig ret svedig. Efter lidt tid, skulle jeg snakke med nogle i hallen, de havde deres heste løse. Jeg kunne mærke, at samtalen ville fortsætte i længere tid. Derfor hentede jeg hende i stalden, og tog hende ind i hallen. Det skal lige siges, at hun går på fold med de heste, så hun kender dem godt. De havde så besluttet, at de ville løsspringe. Først tænkte jeg, at jeg ville sætte Ida ud. Dog var det et lille spring, så jeg synes godt, at hun måtte få lov. De havde aldrig set hende springe før, så de blev mega overraskede, hun sprang langt over springende. Tror hun synes det var skide skægt. Hun sprang det ene spring 4 gange eller sådan noget. Da de andre satte det ret meget op, stoppede hun selv.
Jeg gik lidt rundt med hende, så hun kunne puste ud. Bagefter tog jeg hende ud igen. Hun var blevet helt tør, jeg striglede i en time, og satte hende på fold.

Jeg tog hjem igen klokken 16:30 så har været derude i over 48 timer (næsten nonstop) virkelig en fantastisk weekend med verdens bedste hest.
Begavet... meget
For resten har jeg fået et nogle nye billeder, men har kun fået det ene nu (fra sidste weekend)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar