lørdag den 25. januar 2014

25/1 slankekur

Nu er der igen gået lang tid uden indlæg, og der er bare sket så meget, som jeg bare ikke har haft tid til at skrive om!

Dyrlægen var på besøg for at give Ida en vaccine. Hun konstaterede at Ida er en super velplassat, tilfreds, glad og velopdraget hest, der på ingen måder kunne have det haft det bedre! Men hun var alt for tyk, hvilket jo passer meget godt... Så nu står det på slankekur til Ida. Sidste fredag begyndte vi, og hun har får mindre foder, men med vitamin tilskud, vi er begyndt at ride meget mere, og så har jeg fået  et vægtmålebånd, så jeg hele tiden kan holde øje med hendes vægt.
Desuden har jeg lavet et skema over hendes vægt, og så vil jeg skrive mine data ind i dette, når jeg måler hende. Jeg måler hende en gang om ugen - hver fredag. (Jeg er jo ikke matematiker uden grund).

Jeg har indtil videre foretaget to målinger, og første gang vejede hun 462 kg, og anden gang 440 kg. Grunden til at det er et så voldsomt tal og det falder så hurtigt, (tror jeg) er fordi hendes lidt usædvanlige fedtdepot ligger lige der hvor man måler, og det er og det er dem der forsvinder først. 
Jaja vi skal nok komme med på hendes normalvægt på o. 385 kg igen.
Jeg ved faktisk ikke lige hvad der er sket så siden hun er blevet så tyk, men det er nok bare gået så langsomt, at jeg ikke rigtig har lagt mærke til det. Sidst dyrlægen så hende var jo lige i starten af sommerferien, hvor hun var rigtig flot. Så er det jo nemmere at se den store forskel. Men det betyder jo ikke det store, så længe jeg bare får hende normalvægtig inden hun skal på sommergræs igen.

                                   


Hvad angår vores ridning er det begyndt at gå rigtig godt. Nu er vi jo begyndt that blive mere seriøse igen pga kuren, og det er altså ret så sjovt. Vi rider i sadel igen, og det gør ridningen nemmere på nogen punkter. Hun går generelt ret stabilt, og får ryggen rigtig godt med. Hendes ben går perfekt, og hun har meget mere flow og løft end førhen. Nu mangler vi bare at få hovedet lidt mere med, hvis vi gør det for hun en perfekt holdning. Lige nu er hun dejlig afslappet med hovedet, og en gang imellem kommer hun op og får mere kontakt til bidet, og går faktisk perfekt. Men som sædvanligt mangler vi øvelsen og musklerne til det. Men hun er nu en stjerne uanset hvad. Galoppen går også godt, hun løber ikke så stærkt, men går samtidig godt frem og bruger ryggen. Desuden øver vi os meget i overgange, og det har resulteret i at hun ikke længere løber, og desuden gang vi næsten lave et changement, og galop overgange fra skridt mestrer hun også!
Men hun er også kommet ud af form, så når hun får opbygget de der muskler, så bliver vi bare seje!

Vi har også fået sprunget lidt mere, denne gang med et enkelt spring. Vi kom igen op på 65 cm igen, og det er ret vildt. Vores mål er 70 cm, og det har det altid været. Jeg synes det virker noget mere overskueligt nu! Og for lige at nævne det, så er det ikke Ida der ikke kan, men mig der er en kylling.

Som i nok har set så ligger der ret meget sne udenfor, i hvert fald her hvor jeg bor. Idas fold er dækket af et godt lag sne, men det er nu ikke det samme problem som det bar sidste år. Hun fik ret meget sne under hovene sidste år, hvilket ikke er så slemt nu, dog rider vi ikke udenfor overhovedet, for jeg er bare så name for at hun vrikker om eller glider og vælter.

Jeg glæder mig alt i alt til dette år. 2013 var et fantastisk år, men jeg tror at 2014 har gode chancer for at opkonkurrere det!

      

Bilederne er taget den dag dyrlægen kom (15/1), jeg var der desværre ikke den dag, men min mor var der til at ordne hende. Selv tog jeg bussen direkte efter skole, jeg havde heldigvis idræt i sidste modul den dag (vi har kun idræt 1 time, fremfor de normale 11/2 time), så jeg kunne være derude klokken 2, derefter gik vi en lille tur, og vi hyggede år stalden.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar